وبلاگ تخصصی برق خودرو خوش امدید

اموزش باطری الترناتور دینام استارت نقشه مدارات فنی خودرو وکلیه مدارات بکاررفته در خودرو ═◄همراه با..

پاسخ

اقا مهدی یکی از کاربران درخواست مقاله در باره برق خودرو کرده بودن در زمینه سیستم جرقه و استارت

ج: جناب در یکی از پستهالینک دانلود کتاب رو گذاشتم کتاب ۱۵۰ صفحه ای از صفحات اسکن شده کتاب هنرستان 

لینک دریافت فایل کتاب الکترونیکی برق خودرو  که فکر کنم لینکش خراب باشه

حتما: این کار را میکنم و در همین وبلاگ لینک را قرار میدم پس منتظر باشید

هرگونه سوال در زمینه برق خودرو داشتید بفرمایید حتی ( البته تمام خودرو های ساخت داخل)       انشاء الله که جوابتون را میگیرید

+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

لزوم استارت زدن به مدت 10 ثانیه

شاید بارها شنیده باشید ایا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت 10ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

تقویت سیستم برق و جرقه زنی در خودرو

تقویت سیستم برق و جرقه زنی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

عنواع ترمز و ترمز ABS

در هنگام ترمز گرفتن دو نوع اصطکاک وجود دارد
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

همه چيز درباره سنسورها

همه چيز درباره سنسورها


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

لطفا" نظرات خود را برای بهتر شدن خدماتدهی و مطالب وب لاگ اعلام فرمایید

فرقی نمیکند حتی اگر یک کلمه باشد

با تشکراز شما

من با استفاده از نظرات سازنده شماست که به کارم ادامه می دهم

+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam 

فن یا موتور خنک کننده در خودرو

تجربه نشان داده است استفاده از خنك كننده ها يا ضديخها نه تنها به حفاظت از موتور خودرو در برابر يخ زدن كمك مي كند بلكه مانع از خوردگي اجزاي آن شده و همزمان با دفع حرارت توليد شده، تعادل حرارتي را در كل موتور برقرار مي كنند. در موتورهاي ديزلي سنگين تنها يك سوم از كل انرژي توليد شده توسط موتور، براي به حركت در آوردن خودرو به كار گرفته مي شوند و يك سوم ديگر آن به وسيله اگزوز خارج شده و باقيمانده انرژي توسط سيال خنك كننده دفع مي شود. اين دفع حرارت منجر به بالا رفتن دما مي شود و ايجاد حرارت زياد باعث تسريع خرابي روغن و در پي آن خرابي موتور مي شود. آب بهترين سيال در دفع حرارت است ولي بنا به دلايل متفاوتي براي كاهش نقطه انجماد سيال خنك كننده از ماده شيميايي گليكول به عنوان سيال پايه استفاده مي شود كه معمولاً در توليد اين خنك كننده ها از مخلوط50/50 از اتيلن گليكول و آب استفاده مي كنند. در اين تركيب ميزان مشخصي از عوامل بازدارنده نظير ضد كف، ضد خوردگي، رنگ و ... نيز بكار گرفته مي شود و با وجود درصد بسيار كم اين تركيبات افزودني، نقش آنها در محصول نهايي حائز اهميت بالايي است و موجب متفاوت شدن انواع خنك كننده ها مي شود. با پيشرفت علم، براي حفاظت از موتور تكنولوژيهاي متفاوتي در ساخت خنك كننده ها در برابر خوردگي ارايه شده است. در اروپا وجود مشكلاتي مانند سختي بالاي آب، توليدكنندگان را ملزم به توليد خنك كننده هايي فاقد تركيبات فسفر كرده است. زيرا كلسيم و منيزيم موجود در آب سخت با بازدارنده هاي فسفاته واكنش داده و فسفات منيزيم و يا كلسيم توليد مي كنند كه معمولاً به صورت رسوب بر روي بدنه داغ موتور نشست مي كنند و اين امر باعث اتلاف حرارت و يا ايجاد خوردگي مي شود. امروزه در اروپا با حذف تركيبات فسفاته، خنك كننده هايي حاوي اكسيدهاي غيرآلي مانند سيليكات و كربوكسيلاتها ساخته شده است. كربوكسيلاتها بواسطه انجام واكنش هاي شيميايي داخلي با قرار گرفتن بر روي سطوح، مانع از خوردگي مي شوند. تكنولوژي كه در آن از اختلاط كربوكسيلاتها و سيليكاتها استفاده مي شود به نام تكنولوژي پيوندي (هيبريدي) شناخته شده است، زيرا تركيبي است از تكنولوژي غيرآلي و تكنولوژي آلي (كربوكسيلات ها). در آسيا مشكل سازگاري با واشر پمپ آب و خاصيت ضعيف انتقال حرارت باعث شد كه استفاده از خنك كننده هاي حاوي سيليكات ممنوع شده و بجاي آن از مخلوط كربوكسيلاتها و فسفاتها استفاده شود. ساخت اين نوع از خنك كننده ها نيز به وسيله تكنولوژي هيبريدي بوده كه با نوع اروپايي اش (مخلوط كربوكسيلاتها و سيليكاتها) متفاوت است. اين محصولات در رنگهاي متفاوتي مانند قرمز، نارنجي، سبز و ... در بازار موجود است. خنك كننده هاي بر پايه كربوكسيلاتها داراي طول عمر بالاتري هستند و ساخت اين محصولات به عنوان تكنولوژي برتر در اروپا و آسيا شناخته شده است. اين محصولات داراي محبوبيت بين المللي بوده و در فاصله زماني تعويض طولاني، به خوبي از موتور در برابر خوردگي حفاظت مي كنند. در واقع حفاظت موتور در برابر خوردگي به واسطه خنثي كردن اسيدهاي كربوكسيليك و تبديل آنها به كربوكسيلات تامين مي شود، زيرا تمام خنك كننده ها در شرايط خنثي يا دامنه PH و قليايي (حدود7 يا بالاتر) عمل مي كنند. در واقع بيشتر خنك كننده ها در آغاز از يك اسيد قوي ساخته مي شوند. براي مثال خنك كننده هاي مرسوم بر پايه فسفاتها، شروع تركيباتشان از اسيد فسفريك است. استفاده از كربوكسيلاتها در تركيبات خنك كننده داراي مزاياي قابل توجهي است كه عبارتند از: - حفاظت بهتر از آلومينيوم در دماهاي بالا - انتقال بهتر حرارت و كارايي بهينه بر روي سطوح داغ موتور و لوله هاي رادياتور - افزايش طول عمر سيال خنك كننده تجربه نشان داده است كه اين نوع سيالات با كاركرد بيش از32 هزار ساعت، كارايي بهتري از خود نشان داده اند و در انتهاي زمان، در آزمايش سرعتي، هنوز خنك كننده استفاده شده و تخليه شده از موتور مي توانست آزمايش هاي طراحي شده براي خنك كننده كار نكرده را با موفقيت پشت سر بگذارد. در بازار، خنك كننده هاي زيادي با رنگها و كيفيت هاي متفاوت، موجود است. يك برنامه نگهداري و تعميرات مناسب مي تواند كيفيت اين محصول را در موتور به طور دقيق بررسي كند. در اين زمينه روش هاي متفاوتي وجود دارد كه يكي از آنها استفاده از رفركتور براي تعيين نسبت گليكول به آب است. با تعيين ميزان اين نسبت مي توان ميزان قدرت حفاظت ضد يخ در برابر يخ زدگي و غلظت بازدارنده خوردگي در محلول را تخمين زد. كنترل حجم سيال خنك كننده در سيستم بسيار مهم است چرا كه اگر سيال با سطح در تماس نباشد نمي تواند عملكرد مناسبي در خنك كردن موتور از خود نشان دهد. درپوش رادياتور نيز بخشي از اجزاي تكميل كننده سيستم است و به گونه اي طراحي شده است كه فشار خاصي را تحمل كند. اگر فشار سيستم از حد طراحي شده پايين تر باشد، سيال خنك كننده در دماي پايين تري مي جوشد و جوشش زود هنگام سيال مي تواند باعث خوردگي هاي متفاوتي در ارتباط با نقاط گرم و تماس نامناسب خنك كننده باشد. به طور كلي تجزيه خنك كننده ها زماني كه تمام اتيلن گليكول به مواد اوليه اش اسيد گليكوليك و اسيد فرميك تبديل شود ادامه مي يابد. اين مدت زمان در موتورهايي كه در دماهاي بالا كار م ي كنند و يا حجم هواي وارد شده به سيستم خنك كننده زياد است، بسيار سريعتر اتفاق مي افتد. با آزمايش PH مي توان PH سيال را بدست آورد، در بيشتر اين سيالات مي بايست ميزان PH ، بيشتر از عدد7 باشد ولي در برخي از آنها اگر ميزان PH بيشتر از عدد6/5 باشد نيز قابل قبول است. محصولات حاصل از تجزيه گليكول به صورت اسيدي هستند و باعث افت PH مي شوند كه پديده خورندگي را با خود به همراه دارد. سرعت تجزيه خنك كننده ها با بكارگيري عوامل بازدارنده با طول عمر بالا، كندتر شده و اطمينان از عملكرد درست تجهيزات زياد مي شود. با استفاده از آزمايش »Strips « مي توان ميزان مواد بازدارنده مانند نيتريتها و موليبديتها در سيال خنك كننده را كنترل كرد. نيتريتها نسبت به ديگر بازدارنده ها، آسانتر از تركيبات شيميايي سيال، آزاد مي شوند و به كمك اين آزمايش فقط ميزان سطح آنها مشخص مي شود. نيتريتهاي آزاد شده بر اثر پديده كاويتاسيون، با برداشت لايه هاي سليندر باعث خوردگي آن مي شود. در عوض بازدارنده هاي از نوع كربوكسيلاتها به دليل سرعت واكنش كندتر، خاصيت حفاظتي را در مدت طولاني تري عهده دار مي شوند. هم اكنون سازندگان تجهيزات اصلي (OEMs) خودرو، استفاده از خنك كننده هاي هيبريدي و كربوكسيلات ELC را توصيه مي كنند. در موتورهاي ديزلي سنگين، برخي سازندگان استفاده از خنك كننده هاي سيليكاتي را توصيه مي كنند و در برخي ديگر خنك كننده هاي غيرسيليكاتي را مناسب مي دانند. به طور خلاصه مي توان گفت كه نوع خنك كننده قابل استفاده براساس نوع نيازمندي سازندگان تجهيزات اصلي OEMs تعيين مي شود. نقش خنك كننده ها در موتور خودرو بسيار حياتي است و در برقراري تعادل حرارتي و حفاظت در برابر خوردگي در تمام موتور خودرو تاثير بسزايي دارد. يك تحقيق در اين زمينه نشان داده است كه60 درصد از موارد تخريب موتور در بخش موتورهاي ديزلي مربوط به خنك كننده هاي نامناسب است. بنابراين استفاده از خنك كننده هاي با كيفيت مطلوب از توليدكنندگان معتبر، شرايط مناسبي را در خصوص كاركرد موتور ايجاد كرده و مشكلات خوردگي را مرتفع مي سازد.
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

انژکتور ونحوه کارکرد ان

یکي از مهترين مسايلي که هميشه مورد توجه بوده کاهش مصرف سوخت و کم کردن آلايندگي موتورها و استفاده بهينه بوده و به همين خاطر طراحان خودروها چه در طراحي موتور و چه در طراحي بدنه هميشه اين مسائله را در نظر دارند. در همين راستا يکي از دستاوردها مهم خودروسازان در دهه 90 ميلادي طراحي و توليد موتورهاي EGI بود که اين موتورها در کشورهاي پيشرفته به سرعت جاي موترهاي کاربراتوري را گرفت .( در ايران هم چند سالي است که خودرو سازان يا همان مونتاژ کاران ! از اين نوع موترهاي استفاده مي کنند. ا اونجا که من يادمه البته دقيق نيست ولي فکر کنم از سال 80 بود که توليد خودروهاي انژکتوري در ايران آغاز شد و با توليد وانت نيسان با موتور انژکتوري که همين چند وقت پيش صورت گرفت نسل موترهاي کاربراتوري براي هميشه در ايران منقرض شد. ) جالب است بدانيد که در بسياری از کشورهای پيشرفته استفاده از انژکتور در همان سالهای اول ساخت آن اجباری شد. موتور EGI يا انژکتوري کلمه EGI مخفف Electronic Gasoline Injection به معناي تزريق الکترونيکي سوخت است .طرز کار اصلي اين سيستم استفاده از مخلوط بهينه سوخت و هوا در شرايط کارکرد مختلف موتور و بستگي به شرايط است که علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث افزايش قدرت و کاهش قابل توجه گازهاي آلاينده هوا نيز مي گردد . به طور مثال يک موتور 1600 سي سي معمولي در شرايط مطلوب داراي قدرتي در حدود 70 تا 80 اسب بخار با مصرف 10 تا 12 ليتر در 100 کيلومتر هست ( البته منظور از موتور 1600 موتور پيکان نيست! موتور پيکان خودشو بکشه تا نهايت 70 اسب نيرو توليد ميکنه و گاهي با مصرفي در حدود 15 ليتر! ) اما يک موتور انژکتوري با گنجايش 1600 سي سي داراي قدرتي در حدود 90 تا 95 اسب بخار هست و مصرفي در حدود 7.5 تا 8 ليتر در 100 کيلومتر هست . به علاوه ميزان آلايندگي اين موتر از يک موتر کاربراتوري 1100 سي سي هم کمتر هست . چنين اختلاف فاحشي در قدرت و مقدار مصرف به اين علت است که بازده موتر بستگي کاملي به نسبت هوا و سوخت دارد . در يک موتور کاربراتوري در شرايط مختلف رانندگي نسبت سوخت و هوا ثابت است و تنها با دستکاري مکانيکي مي توان آن را تغيير داد اما تفاوت اصلي موتور انژکتوري در همين جاست که با توجه به شرايط مختلف بار زياد استارت سرد شتاب مثبت يا منفي نسبت سوخت و هوا همواره در بهترين شرايط قرار دارد.
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

فرق الترناتور و دینام

فرق آلترناتور با دینام در عموم من دیده ام که اکثرا دوستان به آلترناتور اشتباها دینام می گویند. باید بگم که آلترناتور با دینام فرق دارد و هم اکنون تمام ماشین های جدید آلترناتور دارند. اگربخوام تمام مبانی برق را توضیح دهم کار یکمی طولانی می شود.بنابراین دوستانی که ضعیف هستند بهتره که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند. درآلترناتور که حوزه مغناطیسی آن دوار است و سیم پیچ های آن حوزه را قطع می کند و در آن جریان القایی ایجاد می گردددرست بر عکس دینام. زمانی که ما سوئیچ را باز می کنیم جریان باطری از طریق لامپ شارژ و آفتامات به ذغال های روتور رسیده و در هسته آن ایجاد حوزه مغناطیسی می نماید به طوری که قطب های روتور یکی در میان N و s مي شوند.با زدن استارت و حرکت روتور میدان ایجاد شده توسط سیم پیچ های استاتور قطع شده و در آن ولتاژ القا می گردد. فرق آلترناتور با دینام: آلترناتور در دور آرام می تواند برق ماشین را تامین و حتی باطری را شارژ میکند.آفتامات آن ساده تر است و حجم و نگهداری آن کمتر است. حال شاید بپرسید که آفتامات چی هست؟ افتامات مجموعه ای از دیود هاست که کار تنظیم ولتاژ خروجی آلترناتور را به عهده دارد حال اگر سیستم آلترناتور نتواند به خوبی برق ماشین را تامین کند ماشین با مشکل کمبود برق مواجه می شود. که می توان با بازدید ذغال ها و دیودها مشکل را پیدا کرد.حتی در بعضی مواقع به علت شل بودن تسمه- آلترناتور نتواند خوب بچرخد و برق را تامین کند.در پیکان در موقع نوع بودن ذغال ها طول آن 6/12 میلی متر است و همچنین نیروی فنر ذغال باید اندازه گیری شود که در حدود 368 تا 255گرم است
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

اشنایی بیشتر با قطعات خودرو

موتور فن موتور پروانه رادیاتور موتور بیشتری پروانه های رادیاتور آهنربای دائمی دارد. پره های پروانه های مورد استفاده غالبا" به صورت بی تقارن نصب می شوند تا درهنگام کار کمتر سر وصدا کنند . یکی از نکات شایان ذکر این است که درصورت استفاده از دو پروانه می توان آنها را به صورت متوالی یا موازی به کار انداخت. غالبا" هنگامی از دو پروانه برای خنک شدن رادیاتوراستفاده می کنند که اتومبیل کولر داشته باشد زیرا چنگالنده سیستم تهویه مطبوع را معمولا" در جلو رادیاتور نصب می کنند و ممکن است افزایش سرعت هوای خنک کن رادیاتور ضروری باشد بوق بر اساس مقررات جاری در جامعه اروپا، بوق (یا وسیله هشدار دهنده صوتی)باید صدایی یکنواخت تولید کند . طبق این مقررات استفاده ازبوقهای آژیر مانند یا آهنگین ممنوع است .بیشتر بوقها جریان زیادی می کشند ،بنابراین معمولا" آنها رااز طریق رله مناسب قطع و وصل می کنند بوق استاندارد از طریق قطع ووصل الکترومغناطیسی کار می کند ویارسیدن جریان ،آرمیچرمتصل به یک صفحه صدا ساز را جذب می کند . با انجام این عمل تعدادی کنتاکت باز می شود،جریان قطع می شود و آرمیچر و صفحه صدا ساز، تحت تاثیر نیروی فنر،به جای خود باز می گردند . وقتی شستی بوق رها نشده است این فرایند تکرار میشود . در نتیجه انجام این فرایند بوق به صدا در می آید .طبق مقررات فرکانس صدای بوق باید بین 8/1و5/3 کیلو هرتز باشد .چنین صدایی در سروصدای عبور ومرور اتومبیلها به اندازه کافی نافذ هست . بوقهای دوقلو صدای بالاوپایین دارند .این بوقها صدای گوش نواز تری تولید می کنند ،اما بازهم در سروصدای عبور ومرور شهری ونیز در سرعتهای بالا به خوبی شنیده می شوند . سیستم فشار تیغه بر ف پاک کن بوش سیستمی برای تنظیم فشار تیغه برف پاک کن ابداع کرده است که می تواند فشار تیغه روی شیشه را،بسته به سرعت خودرو ،به صورت نا محدود تنظیم کند .در سرعتهای بالا، جریان شدید هوا ممکن است سبب جدا شدن تیغه های برف پاک کن از شیشه شوند. در این صورت بازده کار آنها به شدت کاهش می یابد و شیشه خوب تمیز نمی شود . هر گاه فشار اولیه تیغه طوری انتخاب شود که در چنین وضعیتی تیغه ها از شیشه جدا نشوند ،آن گاه،و.قتی خودرو متوقف است،همین فشار سبب تغییر شکل دسته ها وتیغه های برف پاک کن می شود. برای تعیین سرعت جریان هوا و شدت بارش باران از حسگر استفاده می شود .یک واحد کنترل الکترونیکی داده های دریافتی از این حسگرها را ارزیابی می کند و سیگنال مناسبی به موتور خود فرمان می فرستد. وقتی تیغه هاساکن اند،فشار تیغه افزایش می یابد .این سیستم می تواند خیلی به سرعت پاسخ دهد ،به طوری که وقتی بر اثر عبور خودرو دیگری سیلاب روی شیشه می ریزد فشار تیغه افزایش می یابد وباخشک شدن شیشه این فشار کاهش می یابد تا شیشه خش نیفتد. محافظت در هنگام توقف تیغه در برف پاک کن محافظت در هنگام توقف تیغه وقتی برف پاک کن شیشه عقب کار اندازی می شود،واحد کنترل مرکزی زمانگیری را به کار می اندازد. اگر تا 15 ثانیه بعد هیچ حرکتی آشکار سازی نشد، موتور برف پاک کن بی برق می شود. وقتی راننده برف پاک کن را خاموش کند این سیستم دوباره به کار می افتد. لو کاس روی سیستم برف پاک کن کار می کند که با ریز پردازنده کنترل می شود. مسئله ای که لوکاس باید حل کند نصب میله بندی مناسب برای برف پاک کن در فضای بسیار کوچکی است که در اتومبیلهای سبک و جدید در دسترس است. یکی از راه حلها استفاده از موتورجداگانه برای هر تیغه است. بدین ترتیب مشکل دیگری پدیدمی آید وآن همزمان سازی کار این موتورهاست .برای همزمان سازی کار موتورها یک نقطه لازم است. راه حل استفاده از کلید حدی توقف به عنوان نقطه مرجع وشمارش دور موتور برای تعیین فاصله طی شده است. سپس برای کنترل موتوراز یک برنامه کامپیوتری استفاده می شود. ورودیهای این برنامه از کلید برف پاک کن ،کلیدهای حدی موتور برف پاک کن و شمارنده دور آرمیچر موتورمی آید وقتی سیستم برف پاک کن به این صورت کاملا" برنامه ریزی شده کار می کند ، در صورت لزوم می توان از امکانات پیچیده تری نیز استفاده کرد. با ایجاد اندکی تاخیر در نقطه آغاز و چرخش و معکوس شدن چرخش هر موتور می توان جریان کشی شدید را کاهش داد. رله ها رله کلیدی الکترومغناطیسی است. هنگامی که لازم باشد توسط جریان نسبتا ضعیفی جریان قویی را قطع ووصل کنند از رله استفاده می شود. مانند چراغها, رله بوق, رله های افتامات مدار شارژ وغیره رله ها شامل سیم پیچ, هسته آهنی و صفحه پلاتین است. ممکن است یک فنر به صفحه پلاتین متصل باشد یا اینکه خود صفحه پلاتین حالت فنری داشته باشد عملکرد: هنگامی که جریان نسبتا ضعیفی وارد سیم پیچ می شود سیم پیچ وهسته آهنی تبدیل به آهنربا می گردد وپس از غلبه بر فنریت صفحه پلاتین,آنرابه سمت هسته سیم پیچ حرکت داده و باعث اتصال کنتاکت ها به یکدیگر وعبور جریان اصلی می شود. بطور مثال در مدار بوق یا چراغهای جلوخودرو از رله استفاده میشود. در این صورت با وصل نمودن کلید بوق یا چراغهای جلو, رله ای وصل می گردد و این رله برق مورد نیاز بوق یا چراغهای جلو راازطریق مدار شارژیا باتری تامین می کند. ملاحظه می شود که رله با جریان برق ضعیفی فعال می گردد وازاین رو جریان زیادی از کلید بوق یا کلید چراغهای جلوعبور نمی کند و از سوختن یا جرقه زدن در کلید بوق در کلید بوق یا کلید چراغهای جلو, جلوگیری میشود
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

موتور دیزل خوبه یا بد

زماني از موتورهاي ديزل تنها در كاميونها و اتوبوسها و وسايل نقليه سنگين نظير قطارها كشتي ها و جرثقيل ها استفاده مي شد اما با پيشرفتهاي عظيمي كه در زمينه فنآوري موتورهاي ديزل صورت گرفته است و با اضافه شدن علم مكاترونيك كه با كمك و ياري مهندسي برق و كنترل الكترونيك موتورها ، در حال حاضر شاهد روي كار آمدن نسل جديدي از خودروهاي سواري ديزلي در اروپا و تا اندازه اي در آمريكا هستيم كه به دلايل مزيت هاي عمده اي كه
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

براي كاهش مصرف بنزين چکار کنیم

1- پيش از اينکه بخواهيد سوار خودروي خود شويد از خودتان بپرسيد «آيا اين سفر ضروري است؟» 2- مسيرهاي کوتاه را پياده برويد يا از دوچرخه استفاده کنيد. اين ورزش ها خيلي خوب هستند. 3- با دوستان و همسايگان قرار بگذاريد که هر روز يکي از شماها ماشين بياورد. به اين ترتيب هم خرج بنزين تان کم مي شود هم اينکه کمتر رانندگي مي کنيد. 4- هميشه کوتاه ترين مسير را انتخاب کنيد و از گذرگاه هاي پرترافيک حذر کنيد. 5- کارهايي را که بايد انجام بدهيد سازماندهي کنيد که در هر سفر تعداد کارهاي بيشتري انجام بدهيد. 6- هر وقت که ممکن است از رانندگي در ساعات پرازدحام پرهيز کنيد. 7- هرکاري را که مي شود با تلفن پيگيري کنيد و با ماشين در خيابان ها نگرديد. 8- هرجا که سرويس توزيع دارد از آن استفاده کنيد. بگذاريد ديگران خرج بنزين بکنند. 9- خريدهايتان را فهرست کنيد و همه آنها را يک يا دو بار درهفته يک جا انجام بدهيد. 10- بگذاريد بچه ها پياده بروند و بعضي خريدها را انجام بدهند. مدرسه را هم مي توانند پياده بروند. 11- وسايل حمل و نقل عمومي خيلي به صرفه تر هستند. به خصوص وقتي مي خواهيد يک نفره برانيد. 12- هرچه مي توانيد وسايل کمتري در ماشين خود بگذاريد. هرچه ماشين سبک تر باشد کمتر بنزين مصرف مي کند. 13- با سرعت نرانيد. اگر با سرعت 90 کيلومتر در ساعت رانندگي کنيد مي توانيد 21 درصد بيشتر از زماني پيش برويد که با سرعت 110 کيلومتر در ساعت مي رانيد. 14- طوري برنامه ريزي کنيد که مجبور نشويد براي به موقع رسيدن سريع رانندگي کنيد. 15- وقتي ماشين را روشن مي کنيد لازم نيست بيش از 30 ثانيه درجا کار کند. ماشين هاي جديد طوري طراحي شده اند که حتي در هواي سرد مي توانند بلافاصله راه بيفتند. 16- اگر بايد بيش از 30 ثانيه بايستيد نگذاريد ماشين درجا کار کند. براي کاهش مصرف سوخت بهتر است موتور را خاموش کنيد و بعداً دوباره آن را روشن کنيد. 17-فشار پايتان را روي پدال گاز تغيير ندهيد. سعي کنيد تاجايي که ممکن است با گاز يکسان برانيد. 18- باد چرخ ها را هميشه تنظيم کنيد؛ به خصوص وقتي هوا سرد مي شود يا در جاده با سرعت بالا مي رانيد حتماً براي تنظيم باد مراجعه کنيد. 19- تا جايي که مي شود تهويه هوا را روشن نکنيد به جاي آن شيشه ها را پايين بکشيد. 20- «تيک آف» نکنيد. وقتي ماشين را روشن مي کنيد خيلي آرام پدال گاز را فشار بدهيد. 21- از ترمزهاي ناگهاني بپرهيزيد. هرجا که امکان دارد مثلاً در بعضي چراغ قرمزها از خيلي قبل پايتان را از روي گاز برداريد و ماشين را خلاص کنيد تا ماشين خود به خود و آرام آرام بايستد. 22- وسايل اضافي را که موجب ايجاد مقاومت در برابر باد مي شوند برداريد. مثلاً باربند يا باربند اسکي را در زماني که به آنها احتياج نداريد باز کنيد. 23- حواستان را جمع کنيد که حتماً پيش از حرکت ترمزدستي را بخوابانيد. 24-هيچ وقت پيش از خاموش کردن ماشين گاز ندهيد. اين کار هم موجب هدر رفتن بنزين مي شود و هم باعث فرسوده شدن سيلندرها. 25- پيش از راه افتادن و در مسيرهاي درون شهري به راديو پيام گوش بدهيد و وارد راه هايي که بسته يا پرترافيک است نشويد. 26- در باک بنزين خود را وارسي کنيد که خوب بسته بشود. 27- هرچه زودتر به دنده هاي سبک برويد. اگر ماشين دنده اتوماتيک داريد يک ثانيه زودتر پايتان را از روي پدال گاز برداريد. 28- وقتي مي بينيد داريد از ماشيني سبقت مي گيريد اين کار را هرچه سريع تر انجام بدهيد. .معطل نکنيد. 29- تنظيمات ماشين را ماه به ماه وارسي کنيد تا زيادي سوخت مصرف نکند. 30- هرچندوقت يک بار ترمزهاي ماشين را وارسي کنيد و اگر لازم بود آنها را تنظيم کنيد. اگر ترمز کاملاً تنظيم نباشد مقاومت زياد و سوخت بيشتري مصرف مي شود. 31- موقع خريد خودرو تاجايي که نيازتان اجازه مي دهد سعي کنيد خودروي کوچک تري انتخاب کنيد. هرچه خودرو کوچک تر و بالطبع سبک تر باشد بنزين کمتري مصرف مي کند. 32- در انتخاب خودرو ماشين هايي که مجهز به لوازم پرمصرف هستند را کنار بگذاريد؛ تهويه مطبوع، لوازم برقي مانند شيشه برقي يا قفل مرکزي و دنده اتوماتيک از اين دسته خودروها هستند. 33- اگر در شهري با آب و هواي گرم زندگي مي کنيد خودرويي با رنگ روشن خريداري کنيد و تودوزي آن را هم روشن انتخاب کنيد تا نور و گرما را بازبتاباند. شيشه هاي مات هم از گرم شدن داخل ماشين جلوگيري مي کند. 34- از لاستيک هاي راديال استفاده کنيد تا اصطکاک کمتري بين تاير و جاده ايجاد بشود. 35- موقع رانندگي بگذاريد چشمتان بيش از پايتان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و ساير موانع باشيد تا لازم نباشد يکباره ترمز بگيريد. 36- فرمان اتومبيل را ثابت نگه داريد البته تا جايي که ممکن است. هرقدر خط عوض کنيد و در عرض خيابان حرکت کنيد خودروي شما مسافت بيشتري مي پيمايد و بنزين بيشتري هم مي سوزاند. 37- باک ماشين را زيادي پرنکنيد چون ممکن است سرريز بشود يا در سربالايي هاي تند چکه کند. 38- زمستان ها تاير خودروي خود را با تايرهاي يخ شکن جايگزين کنيد يا اينکه با کمترين برفي که آمد زنجير چرخ ببنديد. درغيراين صورت موتور ماشين بيشتر کار مي کند و بنزين بيشتري مي سوزاند. 39- وقتي از دور مي بينيد که جاده سربالايي مي شود پيش از آنکه به آن برسيد سرعت بگيريد و وقتي روي شيب هستيد سرعت تان را همان اندازه حفظ کنيد. اگر در سربالايي گاز بدهيد بنزين خيلي زياد مصرف مي شود. 40- فيلتر هوا را زودبه زود وارسي کنيد و اگر کثيف بود آن را تعويض کنيد.اگر فيلتر هوا کثيف باشد جريان هوا به موتور مختل مي شود و بنزين بيشتري مي سوزاند. 41- ممکن است لاستيک هاي پهن و اسپورت به نظر زيبا باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت رابالا مي برند. 42- روغن ماشين را به موقع عوض کنيد. اگر روغن ماشين تميز باشد اصطکاک کمتري در موتور ايجاد مي شود و با مقدار ثابت سوخت مي توانيد يک تا دو درصد بيشتر برانيد. 43- به جاي برنامه هاي تفريحي بيرون از خانه و گشت وگذار در خيابان ها دوستانتان را به خانه خود دعوت کنيد. 44- اگر نوع شغل تان طوري است که مي توانيد آن را در خانه انجام بدهيد از رئيس تان اجازه بگيريد و يک يا دو روز درهفته را به محل کار نرويد و کارها را در خانه دنبال کنيد. اگر هم خودتان رئيس جماعتي از کارمندان هستيد ببينيد کدام يک از کارمندان مي تواند کارش را در خانه انجام بدهد و به او اين اجازه را بدهيد. 45- وقتي نزديک مقصد موردنظرتان مي شويد در اولين جاي پارکي که ديديد پارک کنيد و به اميد پيدا کردن جاي پارک درست روبه روي مقصدتان در خيابان بالا و پايين نرويد. از کمي پياده روي ضرر نمي کنيد فروم نیک صالحی.
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

قرص سوخت چیست؟

تاریخ ابداع این محصول به سه سال قبل باز می گردد.که یکی از کمپانی های نفتی آمریکا برای اولین بار پس از اختراع این محصول آن را به تولید انبوه رساند.در همان سال آزمایش های متعددی بر روی این محصول انجام شد که نشان می داد استفاده از این محصول اکتان بنزین را افزایش می دهد. پایین بودن میزان اکتان در بنزین موجب سوخت ناقص و آلودگی هوا خواهد شد که کاهش قدرت موتور و ... را نیز در پی خواهد داشت. استاندارد میزان اکتان بنزین در جهان معادل 87 می باشد که در ایران این میزان متاسفانه رقم 74 را برای بنزین های معمولی نشان می دهد. البته این مشکل برای بنزین های سوپر هم کاملا مشهود است.جالب این جاست که در دنیا از بنزین با اکتان زیر 87 به عنوان حلال و تینر استفاده می شود اما در ایران.... استفاده از قرص سوخت تا حدودی باعث مرتفع نمودن این مشکل خواهد شد.قرص سوخت عملکردی معکوس در بالا بردن اکتان بنزین دارد.یعنی هر چقدر اکتان بنزین کمتر باشد قرص سوخت میزان بیشتری به اکتان بنزین اضافه می کند و بالعکس... به طور مثال اگر یک قرص سوخت را داخل باک بنزینی که اکتان بنزین آن معادل 74 باشد بیاندازیم 16 واحد به میزان اکتان بنزین ما اضافه خواهد شد و اگر در باکی که بنزین 92 اکتان داخل آن باشد بیاندازیم اکتان آن فقط 3 واحد اضافه خواهد شد. جالب این جاست که استاندارد اکتان بنزین برای اروپا و آمریکا عدد 95 می باشد!! گفتنی است که هر عدد قرص سوخت برای استفاده در خودرو های سواری 1گرم ، برای موتور سیکلت 25/0 گرم و برای خودرو های دیزلی 5/1 گرم می باشد. این محصول قرار است که از اواخر این ماه در بازار ایران نیز عرضه شود و هزینه آن بابت هر باک 30 لیتری حدود 1000 تومان و برای باک های 60 لیتری بین 1500 تا 1700 تومان بر آورد شده است. استفاده از این محصول باعث می شود تا عمر قطعاتی نظیر شمع ، فیلتر و روغن موتور افزایش یابد و شما بنزین معمولی را به بنزین سوپر تبدیل خواهید کرد! فروم نیک صالحی
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

گرم کردن شدید موتور و راههای کاهش صدمات به آن..

گرمای بالا به دلیل اینکه قطعات در بیشترین انبساط خود هستند سرد کردن سریع نه تنها سودی ندارد بلکه انقباض سریع انها باعث چسبیدن رینگها به پیستون شده و ادامه حرکت باعث خراشهای زیادی بر روی بلوکه موتور خواهد شد.از طرفی سرد وگرم شدید پیستون نیز باعث ترک خوردگی بر روی سطح پیستون خواهد شد.تاب برداشتن سرسیلندر و ایجاد ترک در بلوکه نیز به ان اضافه میگردد.یعنی یک تعمیر موتور اساسی با هزینه ائی بیش از پانصد هزار تومان. پیشنهاد: در مواقعی که موتور خیلی گرم شده و هیچ اب خنک کننده ای نیز همراه ندارید بلافاصله خودرو را دریک موقیعت مناسب متوقف نموده و کاپوت را بالا زده و هر سی ثانیه موتور را چند ثانیه روشن کنید و بعد خاموش نمائید. این کار را چندین مرتبه ادامه دهید تا موتور به دمای محیط اطراف خود برسد.در این حالت از چسبیدن رینگها و صدمات دیگر که ذکر شد جلوگیری خواهد شد. البته باید به فکر تعویض یک واشر سر سیلندر به دلیل بالابودن دمای زیاد موتور که اولین خسارت ان واشر سرسیلندر است باشید البته د ر صورت وارد شده اب به روغن موتور و یا بالعکس ورود روغن به اب رادیاتور این کار باید انجام شود. در صورتیکه اب همراه دارید وقصد اضافه کردن به رادیاتور را دارید باید دقت بسیار زیادی انجام شود.لازم است خودرو را روشن کرده تا حرکت و پمپاژ واتر پمپ اب را به سمت بلوکه موتور هدایت کرده و از ایجاد فشار زیادی در رادیاتور خودداری نماید.برای باز کردن درب رادیاتور میباید دقت لازم صورت پذیرد.پیشنهاد میگرددبا یک لوله و یا هر وسیله دیگر باز کردن ان را به ارامی و از فاصله حداقل یک متری انجام دهید تا در صورت وجود فشار زیاد در رادیاتور اب بسیارگرم ان به سر وصورت شما نپاشد که بسیار خطرناک است.پس از بازکردن در رادیاتور به ارامی اب را در چند مرحله به ان اضافه می کنیم و دور موتور را بالا برده تا اب سریعا گردش پیداکرده و دمای موتور را پایین بیاورد. وپس از خنک شدن موتور ان را خاموش کرده و به فکر سایر اقدامات بعدی نطیر انتقال به تعمیرگاه مجاز و رفع نشتی باشید.در خودروهای امروزی به دلیل مدار بسته بودن انها لازم است هواگیری از سیستم خنک کاری انجام پذیرد. در غیر این صورت موتور با گرم کردن مجدد مواجه خواهد شد. چند نکته: 1. توصیه میگردد در مواقعی که قصد کارواش خودروی خود را دارید حتما به موتور اجازه دهید به دمای نرمال خود رسیده و سپس نسبت به شستشوی خودرو اقدام نمائید. 2. همیشه بالا رفتن غیر عادی امپر حرارت موتور را جدی بگیرید. 3. بالا رفتن خیلی سریع امپر درجه حرات می تواند به دلیل گیرکردن ترموسات; خرابی واتر پمپ و یا تخلیه خیلی سریع اب رادیاتور به دلیل باز شدن جنتهای رادیاتور و یا نشتی شدید از رادیاتورباشد. 4. بالا رفتن ارام اما مدام امپر درجه حرارت نیز به دلیل کمبود اب رادیاتور ;نشتی کم اب از رادیاتور و یا جنتها و مسیرهای هدایت اب رادیاتور است. 5. از سالم بودن درب رادیاتور مطمئن باشید چون خرابی ان باعث خروج اب در مواقعی که اب به دمای بالا می رسد میشود و مرتبا سیستم نیاز به رفع کسری اب خواهد داشت.که در دراز مدت باعث ایجاد رسوبات در جداره رادیاتور و بلوکه موتور می شود که باعث گرم کردن دائمی موتور خواهد شد و تنها راه باقیمانده ان تعویض رادیاتور و یا بازکردن ترموسات است. که باعث ایجاد مشکلات بعدی خواهد شد.البته شویندهائی در بازار وجود دارد که کار شستشو را انجام می دهندکه متاسفانه باعث مشکلات دیگری می شوند که سعی خواهد شد در یک پست جداگانه به ان پرداخته شود.
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

روش استاندارد بستن تسمه دینام

اکثر نمیدونن که تسمه دینام به چه اندازه شل و یا سفت بشه اگر خیلی سفت باشه به محور دینام فشار میراه و اون کج میکنه و اگر خیلی  شل باشه باطری خوب شارژ نمیشه

ابتدا انگشت  خودتان را روی تسمه فشار میدهید  و تسمه دینام باید به اندازه یک سانتیمتر  فضای ازاد داشته باشد نه بیشتر نه کمتر

+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

وجود مشکلات و رفع مشکل در موتور استارت خودرو شما:

بد کار کردن موتور استارت

 باطری ضعیف است

 وجود مقاومت اضافی در مدار

اتصالات را تمیز کرده ودر جای خود محکم کنید چنانچه اشکالی هنوز باقی بود سیمهای رابط  فرسوده را تعویض کنید

 

 

موتور استارت بد کار میکند

موتور استارت را باز کنید و انرا سرویس کنید در صورت لزوم انرا تعمیر کنید

 

 

زور زدن ماشین در اثرسفتی بلبرینگهای موتور استارت

بلبرینگ استارت را با روغن روغن یا گریس کاری کرد

 

 

زور امدن به ماشین در هنگام استارت زدن

چند لحظه هنگام استارت زدن موتور را نگاه کنید و سپس موتور استارت را سرویس کنید

 

 

هوا بینهاید سرد است

قبل از استارت زدن باطری را با اب جوش گرم کنید همانطور که در  تاپیک قبلی نیز اعلام کردم

 

 

موتور استارت کار نمیکند

باطری شارژ ندارد

 

 

سویچ استارت زدن خراب است

سویچ را تعویض کنید و یا با اسپری ناهید مخصوص یا هر اسپری کنتاکت شور جا سویچ استارت را تمیز کنید

 

 

نکته بعضی وقتا خودرو شارژ داره ولی موتور روشن نمیشه یعنی ماشین زور خودشو میزنه و چراغهای پشت امپر و کنار کیلومتر هنگام استارت زده حتی نور ان تقییر میکند دست به هیچی نمیخوات بزنید فقط و فقط موتور استارت را باز کرده چون ما بین روتور و استاتور

استارت جرم  گرفته به ارامی ان جرمها را پاک میکنیم و کمی روغن به ان میزنیم و موتور استارت را سرجای خودش قرار میدهیم

 

+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  | 

نکاتی چند درباره نگهداری باطری : منبع مطلب sezarpa.blogfa.com

1: تا زمانی که از خراب شدن باطری مطمئن نشدید باطری را تعویض نکنید معمولا" باطریهای قابل شارژ تا حدودی قابل تعمیر نیز هستند sezarpa
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط meysam  |